Tuhansia suomalaisia merimiehiä palveli kansainvälisillä purjelaivoilla ja osa jäi sille tielleen.
Ei tiennyt Frans Viktor Lundgren,
mihin joutuu lähtiessään Uudestakaupungista seilaamaan vuonna 1872.
Ensireissulleen lähtenyt nuorimies shanghaijattiin eli siepattiin
toiseen laivaan San Franciscossa.
Amerikkalaisella
valaanpyyntialauksella olot olivat rankat ja niinpä Lundgren karkasi
Uudessa-Seelannissa maihin yhdessä intiaaniystävänsä kanssa.
Karkulaiset
piilottelivat maorien luona, koska laivasta karkaamisesta seurasi
ankara rangaistus, jos lähtijät saatiin kiinni. Karkuri saatettiin vetää
kölin alta.
Frans Lundgren
vaihtoi sukunimekseen Urwin. Nimenvaihdoksella hän halusi hävittää
alkuperäisen henkilöllisyytensä ja katkaista yhteydet entiseen.
Hän avioitui brittiläisen Emma Brownin
kanssa, piti jonkun aikaa merimiesten majataloa Australiassa ja palasi
sitten taas Houhoraan Uuteen-Seelantiin ja viljeli kauripuuta.
Lundgrenin vaiheita on selvittänyt hänen sukulaisensa, kansatieteen emeritusprofessori Pekka Leimu. Hän on yksi kirjoittaja tulevassa kirjassa, joka käsittelee suomalaisten merimiesten vaiheita viime vuosisatojen aikana.
Lundgren
ei ollut ainoa laivasta karannut suomalainen merimies, joka jäi maihin
kauas maailmalle. Vasta nykyään on mahdollista löytää näitä kadonneita,
kun tiedonhaku eri maiden digitaalisista arkistoista on helpottunut.
Historiantutkimukselle on avautunut aivan uusi lähdemateriaali.
Venäjän vallan ajan diplomaatti- ja konsulaattiaineistot ovat silti edelleen hankalasti saatavilla.
Suomessa
omaiset jäivät aikanaan autuaan tietämättömiksi siitä, minne merille
lähtenyt mies oli kadonnut. Nyt merimiesten jälkeläislle saattavat
paljastua hyvinkin monikulttuuriset sukujuuret ja -verkostot.
Halpatyövoimaa merille
Suomesta
lähti tuhansia miehiä merille 1800-luvulla, ja jo aiemminkin pestin
otti moni rannikon asukas. Ruotsin vallan aikana emämaan Itä-Intian
kauppakomppanian laivat purjehtivat Kiinaan ja muualle Aasiaan
1700-luvulla. Näiden merimiesten vaiheita on selvitellyt
talousmaantieteen tutkija Erja Kettunen.
Ruotsalaisista
tietokannoista on löytynyt satoja suomalaisia, pääasiassa Turun
seudulta, jotka palvelivat Itä-Intian kauppakomppanian laivoilla.
Suomalaisia merimiehiä on löytynyt myös hollantilaisten
kauppakomppanioiden alusten miehistöstä samana aikana, eli varsin
kansainvälisille reiteille ja työpesteihin lähdettiin jo satoja vuosia
sitten.
Merille mentiin paremman
elintason takia. Kansainvälinen merityövoiman kysyntä oli voimakasta
1800-luvulla ja tuolloin suomalaiset olivat merten halpatyövoimaa. Nyt
valtamerilaivojen miehistöissä seilaa runsaasti filippiiniläisiä. Hekin
ovat lähteneet merille leveämmän leivän takia.
Ruotsin Itä-Intian kauppakomppanian palveluksessa työskenteli niin merimiehiä kuin muita ammatti-ihmisiä. Petter Johan Bladh
(1746–1816) Kaskisista toimi parikymmentä vuotta yhtiön palveluksessa
ja yleni superkargöörinä johtamaan Kiinassa kauppakomppanian asioita.
Sitten Bladh palasi kauppiaaksi ja laivanvarustajaksi Kaskisiin ja
osallistui useille valtiopäiville.
Aasiaan purjehti myös kadetti Israel Reinius,
jonka lokikirjasta on saatu paljon tietoa 1700-luvun kaukomatkoista.
Papiksi myöhemmin ryhtynyt Reinius teki myös ensimmäisen suomalaisen
Kiinaa koskevan väitöskirjan matkakokemustensa perusteella. Hänen
veljensä Herman Israel jatkoi laivurina.
Bladhin
ja Reiniuksen kaltaisten hieman paremmista oloista lähteneiden lisäksi
Itä-Intian kauppakomppanian laivoilla työskenteli runsaasti Suomen
rannikolta lähteneitä merimiehiä. Heitä on löydetty tutkimalla
ruotsalaisia arkistolähteitä.
Jyväskylän yliopiston tutkijatohtori Pirita Frigren toimittaa parhaillaan Merenkulkijoiden siirtolaisuus: historia ja nykypäivä
-teosta. Hänen mukaansa merimiehet toimivat usein
siirtolaisuusliikkeiden aloittajina, mutta osa merille lähteneistä jäi
laivatyöhön koko elämäkseen.
Tässä jutussa mainitut tutkijat ovat kirjoittaneet artikkeleita Frigrenin toimittamaan kirjaan Elina Maaniittyä lukuunottamatta.
Karkulaisia ja seikkailijoita
Merimiehet
saattoivat jäädä maihin vieraaseen satamaan pestin loputtua. Joskus
aluksesta karattiin jo aiemmin, jos olot olivat sietämättömät, kuten
alussa mainitun Frans Lundgrenin tapauksessa kävi. Palkkataso maailmalla
oli huikeasti parempi kuin kotimaassa.
Merimiesten
liikkuvuus perustui aiemmin usein karkaamiseen alkuperäiseltä laivalta
johonkin brittiläiseen, amerikkalaiseen tai norjalaiseen alukseen.
Tuolloin myös merimiehen nimi saattoi vaihtua ja he katosivat iäksi.
Merimiesten
avioeroille suurin syy oli Pirita Frigrenin tekemien tutkimusten mukaan
juuri karkaaminen ja katoaminen sen jälkeen.
Suomeen karkurit eivät palanneet juuri koskaan. 1800-luvulla kotimaassa ei ammattivaihtoehtoja juuri ollut.
Aikansa filippiinot
Merihistorioitsija ja eläköitynyt taloushistorian professori Yrjö Kaukianen
on arvioinut, että 1800-luvun lopulla maailman merillä palveli
ulkomaisissa aluksissa suomalaisia merimiehiä enemmän kuin kotimaisissa.
Kaukiaisen mukaan kansainvälisillä laivoilla olisi työskennellyt jopa 6
000 suomalaista merimiestä.
Liikehdintä
ulkomaisille aluksille kiihtyi, kun 1880-luvulla työtilaisuudet
kotimaisilla aluksilla heikkenivät. Vasta ensimmäisen maailmansodan
kynnyksellä esimerkiksi Britannia kiristi ulkomaalaisten merimiesten
liikkuvuutta.
– Merenkulun
kansainvälisillä työmarkkinoilla on aina vallinnut etniseen taustaan
perustuva hierarkia. Se vain on vaihdellut, että mistäpäin maailmaa
tulevat ryhmät ovat olleet niitä filippiinoja eli halpatyövoimaa, Pirita
Frigren sanoo.
Skandinaviasta
tulleet merimiehet kelpasivat valkoihoisina ja protestanttisina paremmin
brittiläisen imperiumin laivoihin. Liikkuvuuden sääntely on myös
vaikuttanut siihen, miten vierastyövoimaan suhtauduttiin.
Britanniassa
lakeja lievennettiin 1800-luvun lopulla, kun työvoiman kysyntä oli
suurta. Suomalaisia pidettiin reippaina ja ahkerina ulkoilmaan
tottuneina työmiehinä. Ensimmäiseen maailmansotaan mennessä
suhtautuminen muuttui ja satamaan seuraavia pestejä odottamaan jääneitä
tai karanneita alettiin pitää laittomina siirtolaisina ja kriminaalina
toimintana.
– Löysin paljon
lehtijuttuja, joissa kerrottiin, että ulkomaalaiset merimiehet
aiheuttavat ongelmia ja esimerkiksi ahdistelevat paikallisia naisia,
Pirita Frigren kertoo tutkimuksistaan Hullin satamakaupungissa.
Juuri
itsenäistyneestä Suomesta näiden merimiesten pelättiin levittävän
huonoa kuvaa 1920-luvulla. Kiertolaisuus maailman merillä ei ollut paras
tae kunniallisuudesta. Mutta asialla oli toinenkin puoli. Maailman
merillä miehet kartuttivat ammattitaitoaan.
Palatessaan Suomeen osa heistä toi uusia tuulia kotimaiseen merenkulkuun ja toisaalta myös uutta tietoa maailmalta.
Kaukaisia sukulaisia ilmestyy nyt
Australiaan
on muuttanut aikojen saatossa runsaasti siirtolaisia ja merimiehet
olivat ensimmäisten joukossa. Sukujuuret ovat kuitenkin vuosikymmenten
kuluessa jääneet unohduksiin tai tietoa niistä ei ole ollutkaan.
Suosittu australialainen näyttelijä Shane Jacobson oli mukana Who Do You Think You Are? -ohjelmassa, missä etsitään kunkin esivanhempia.
Näyttelijän
isälle oli joku kauppakeskuksen ennustaja joskus kertonut, että hänellä
on viikinkijuuret ja piirrellyt sukuvaakunan.
Australialainen sukututkija selvitti ohjelmassa, että sukujuuret johtavat kadonneeseen suomalaiseen merimieheen.
Jacobsonin esi-isäksi paljastui Uudestakaupungista Waltikka-laivalla lähtenyt Otto Herman Jakobson,
joka karkasi Adelaiden satamassa alukselta vuonna 1883. Tästä syystä
Otto Herman salasi menneisyytensä ja juurensa jälkeläisiltään.
Karkuri
Jakobson oli köyhistä oloista maailmalle lähtenyt naimaton nuorimies,
joista on jäänyt varsin vähän dokumentaatiota kotimaahan. Liikkeelle
lähdettiin paremman elämän toivossa.
Otto Hermanin tarina muistuttaa monen muun maailmalle kadonneen merimiehen kohtaloa.
Sairastuminen jätti maihin minne sattui
Epätavallisimpiin
paikkoihin suomalaisia merimiehiä päätyi, jos sairastuivat kesken
matkan. Etelä-Afrikan tai muun kaukaisen maan hospitaaleihin jätettiin
merimiehiä toipumaan aivan yksin, keskelle vierasta kulttuuria.
Tällöin
yhteydenpito kotimaahan saattoi katketa kokonaan tai ainakin
hankaloitui. Merimiespapit välittivät viestejä myös sotien aikana, kun
kirjeiden kulku saattoi pysähtyä.
Purjelaivakaudella
yksipuolinen ravinto aiheutti sairastumisia. C-vitamiinin puute
aiheutti keripukkia etenkin Ruotsin vallan ajan kaukopurjehduksilla
Aasiaan. Vasta 1700-luvun lopulla brittiläinen laivastokirurgi James Lind löysi avun tähän. Miehistöille alettiin syöttää sitrushedelmiä.
Tutkija Elina Maaniitty
on selvitellyt sairastamista ja kuolemaa merellä sekä niihin
varautumista. Keripukin takia merimiesten yleiskunto heikkeni ja harva
palasi pitkiltä merimatkoilta.
Laivoilla
ei ollut apuna kuin parturivälskäri, joka osasi hoitaa tapaturmien
vammoja ja haavoja, sillä niiden tulehtuminen johti pahempiin ongelmiin.
Purjelaivojen miehistö asui
ahtaissa ja kosteissa tiloissa. Niissä huono hygienia lisäsi
tartuntatautien leviämistä. Kuolinsyyksi kirjattiin yleensä oireen
mukaan kova kuume ja pahoinvointi. Todellisia syitä saattoivat olla
tuberkuloosi ja pilkkukuume.
Jos
merimiehet toivat uutta tietoa maailmalta, kulkeutui heidän mukanaan
myös vitsauksia ja tauteja. Jos laivalla epäiltiin olevan tarttuvaa
tautia, niin sitä ei päästetty satamaan.
Tarinat
aavelaivoista saattoivat syntyä, kun miehistöt jäivät oman onnensa
nojaan seilaamaan merelle. Rutto- tai isorokkoepidemiat riehuivat
Euroopassa ja niidne leviämistä pelättiin menneinä vuosisatoina.
Laivojen
pilssivesissä muhi myös taudinaiheuttajia, jotka levisivät miehistöön
etenkin silloin, kun laiva oli lämpimän maan satamassa.
–
Epidemiat levisivät nopeasti meritse sekä miehistön että lastina olleen
tavaran välityksellä tuhoisin seurauksin, Elina Maaniitty kertoo.
Näin
kävi esimerkiksi Kustaan sodan yhteydessä heinäkuussa 1788. Suursaaren
meritaistelussa vallattu ja miehistöineen Viaporiin tuotu iso venäläinen
linjalaiva toi mukanaan pilkkukuume-epidemian, joka alkoi vuoden 1788
elokuussa ja riehui lähes kahden vuoden ajan.
Vaikein
oli vuosi 1790, jona Helsingin kuolleisuus oli poikkeuksellisen korkea.
Epidemia levisi tuhoisin seurauksin ympäri Ruotsin valtakuntaa
erityisesti sotaväen mukana.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti