Vaikka
keminkyläläiset ovatkin hyvin vanhoillisia ja epäluulon silmillä
katselevat kaikkia uusia pyrinnöitä ja edistyksiä, varsinkin
henkisen toiminnan ja kirjallisuuden alalla niin ovat täällä
kuitenkin useat nuorista – erittäinkin naisista – ymmärtäneet
valistuksen ja koulujen hyödyn ja ettei sitä nykyaikana enää voi
täyttää kelpo tavalla kansalaistehtäviäänkään, jollei osaa
ymmärtäväisesti kirjaa lukea, kirjoittaa ja jonkun verran lukuja
laskea. Tästä syystä onkin monelle nuorukaiselle ja neitoselle
ollut halu saada tietojansa lisätä. Kansanopistoon meni täältä
syksyllä kolme neitiä ja kaksi miestä sekä yksi neiti
ompeluoppiin. Sitä paitsi meni jo keväällä kaksi tyttöä alas,
toinen suoritti käsityöopettajan kurssiin ja toinen on ollut kesän
Hämeen kansanopistossa Puutarha- ja talouskoulussa, sekä aikoo
jatkaa opintojaan, joko samassa opistossa tahi jossain
karjanhoitajakoulussa. Ovatpa useat aikuisista luvanneet , ja jo
käyneetkin opettajan puheilla, ruveta suorittamaan
kansakoulukurssia.
Keminkylän
kansakoulu alkoi toimintansa tänä vuonna 30 ppäivä syyskuuta.
Oppilaita ilmoittautui avauspäivänä ainoastaan 3. Sittemmin on
heitä saapunut lisää, että niitä jo viikon kuluttua oli 15.
Oppilaiden vähyyteen ovat vaikuttaneet kateelliset ja
ymmärtämättömät ihmiset. On näet kerrottu, että eräät
henkilöt koettavat vaikuttaa lasten vanhempiin, etteivät panisi
lapsiansa kouluun; on keksitty sellainen juorupuhe, ettei muka kunta
maksa koulun vuokraa, vaan se peritään koulussa olevien lasten
vanhemmilta. Apurahojen vähemmän tarkoituksen mukainen jakaminen on
myös vaikuttanut häiritsevästi lasten koulunkäyntiin. Tämä on
ainakin osaksi aiheutunut siitä, että johtokunnan virkailijat eivät
ole tarkoin toimineet kansakouluasetuksen mukaisesti.
Seuroja pidettiin syyskuussa useita päiviä. Saarnamiehenä oli Abraham Kellokumpu Kemijärveltä.
Tavanmukaiset porokokoukset myös pidettiin, mutta niistä voi erittäinkin tänä vuonna sanoa, niinkuin entinen akka sanoi, kun sikaa keritsi: ”paljon melua, vähän villoja”
11.12.1907 Kaiku no 145 – Lähetettyja kirjoituksia – Vähän selvitystä Kaiun 133 numerossa olleeseen kirjoitukseen Sodankylän Keminkylästä
Seuroja pidettiin syyskuussa useita päiviä. Saarnamiehenä oli Abraham Kellokumpu Kemijärveltä.
Tavanmukaiset porokokoukset myös pidettiin, mutta niistä voi erittäinkin tänä vuonna sanoa, niinkuin entinen akka sanoi, kun sikaa keritsi: ”paljon melua, vähän villoja”
11.12.1907 Kaiku no 145 – Lähetettyja kirjoituksia – Vähän selvitystä Kaiun 133 numerossa olleeseen kirjoitukseen Sodankylän Keminkylästä
Alussa
kirjoittaja sanoo paikkakuntalaisia vanhoillisiksi ja epäluuloisiksi,
varsinkin henkisen toiminnan ja kirjallisuuden alalla. Asia on
kuitenkin toisin paikkakunnan syrjäiseen asemaan nähden, sillä
sanomalehtiä tulee ja maailman asioita seurataan niiden avulla joka
talossa, vieläpä mökeissäkin. Kansakouluunkin pantiin 5 vuotta
takaperin kaikki kylästä löytyvät 18-9 vuoden ikävälillä
olevat lapset. Samoin jälkeenkin viime vuoteen asti. Viime vuonna ei
kouluun tahtonut kertyä oppilaita ollenkaan. Viimein saatiin
puolimäärään toistakymmentä , kun annettiin kovasti avustusta
valtiolta tulevista apurahoista, (vähävaraisten oppilaiden
vaatetusta varten), joita oli edellisinä vuosina karttunut säästöön
useita satoja markkoja. Tänä syksynä tuntui, ettei saada oppilaita
paljo nimeksikään kouluun, vaan johtokunnan esimies ja opettaja
ilmoittivat yleisesti, ettei tarvitse vanhempien muuta kuin lähettää
lapsensa kouluun, niin pidetään huoli asunosta, ruoasta, n. m. Täm
ilmoitus koski naapurikyliä. Savukosken kylän (jossa koulu
sijaitsee) lapsille luvattiin tuntuvia apurahoja, huolimatta
vanhempien varallisuussuhteista. Tämä naula vetelikin ja nyt on
lapsia koulussa, kuten edellinen kirjoittaja mainitsi 15.
Kirjoittaja
sanoo oppilaiden puutteeseen syyksi kateellisten ja ymmärtämättömien
ihmisten puheet lasten vanhemmille. Syy on kuitenkin kokonaan
toisaalla. Ikävä mainita, vaan yleisesti pidetään oppilaiden
puute opettajan omituisuudesta johtuvana. Heti paikkakunnalle
tultuaan kesällä 1908 herätti hän kaikkien huomiota ja ihmettelyä
käytöksellään, puheillaan ja muistamattomuudellaan. Kaikki jäivät
odottavalle kannalle ja toivoivat asiain paranevan kun tulokas
tutustuu paikkakunnan ihmisiin ja oloihin. Niin ei kuitenkaan
käynyt. Sillä uusi erehdys seurasi aina vähä väliä. Vielä
odotettiin. Kävi tarkastaja, toivoi paranevan. Tuli tutkinto
keväällä, mentiin miehissä kuulemaan ja näkemään. Palattiin
ikävin, pettynein mielin. Palatessa kuuli useiden vanhempien sanoen
sanovan:” jo tuli koulusta loppu, lapset eivät opi mitään”
Usein,
puhuessa ajattelevien ihmisten kanssa kouluoloista täällä, kuulee
sanottavan: ”kun olisikin kelpo opettaja, niin panisi sitä
lapsensa kouluun, vaan mitäs nyt”. Samoin on monikin pelännyt,
että nykyinen opettaja jää tänne vakituiseksi, kun johtokunnan
esimies suosii häntä ja pelätään hänen antavan aikoinaan
opettajalle virkavahvistuskirjan. Ikävä puhua, lipeä kärsiä.
Mitä
porokokoukseen tulee, niin se ei juuri paljo eronnut edellisistä.
Kaikki puhuivat melkein yhtä aikaa ja sanan vahvikkeet tulivat kuten
tavallisesti poromiehillä. Asiat ratkaistiin toiset yksimielisesti,
toiset äänestämällä. Muuten huomautan kirjoittajalle ettei
poroasioista saa selvää kerran kahdesti kokouksessa pistäytymällä,
vaan täytyy tutustua poromiehiin ja poroihin heidän toimissa
ollessaan.
Tarpeen vaatiessa lisää lupaa – Syrjästä katsoja
22.01.1908 Kaiku no 8 - Wähän perusteellista selvitystä
Keminkylän kansakoulusta Kaiun 145 n:ssa olleen kirjoituksen johdosta, jossa puhuttiin valheellisesti mainitusta koulusta ja opettajasta.
Keminkylän kansakoulu alkoi toimintansa v. 1902, etupäässä ylioppilas K. Savukosken toimesta. Opettajaksi valittiin Salmo Palo Karungista. Minkälaiset pätevyystodistukset hänellä lienee, en varmasti tiedä, sillä niitä ei ole puheena olevan koulun arkistossa yhtään. Itse on hän sanonut käyneensä kansakoulun ja kansanopiston sekä aikoneensa käydä vielä muitakin kouluja (mm. karjanhoitokoulun), mutta ovät jääneet alussa kesken, syystä tai toisesta. Väliaikaisena, syrjäyttäen monta seminaaria, jopa kolmekin luokkaa käynnyttä, hoiti Palo virkaansa neljä vuotta, huolimatta niistä muistutuksista, joita kouluylihallitus kirjeissään kansakoulun johtokunnalle tällaisista tapauksista antaa. Kouluun on kirjattu matrikkelikirjan mukaan 36 oppilasta, joista 12 poikaa ja 24 tyttöä. Oppilaiden ikä ei ollut 9:stä 18 ikävuosien välillä niinkuin mainitussa kirjoituksessa sanotaan, vaan 8-17. Pojista on neljän vuoden kuluessa saanut yksi alennetulla ahkeruusnumerolla ja muutenkin noin keskinkertaisen päästötodistuksen, kaksi on jäänyt uudelle opettajalle, toiset eronneet ennemmin tai myöhemmin syystä tai toisesta. Tytöistä on 15 saanut päästötodistuksen, yksi jäänyt uudelle opettajalle, muiden käynyt samoin kuin yhdeksän pojankin. V. 1903 on kouluun kirjoitettu uusia oppilaita 6. Näistä on saanut kaksi päästötodistuksen, kaksi eronnut, kaksi jäänyt uudelle opettajalle. V. 1904 on kouluun kirjoitettu uusia oppilaita 5, joista yksi on eronnut ja muut tulleet uudelle opettajalle. V. 1905 ei ole kirjotettu enää yhtään uutta oppilasta omasta koulupiiristä; yksi tuotiin muualta, mutta erosi seuraavana keväänä.
Tarpeen vaatiessa lisää lupaa – Syrjästä katsoja
22.01.1908 Kaiku no 8 - Wähän perusteellista selvitystä
Keminkylän kansakoulusta Kaiun 145 n:ssa olleen kirjoituksen johdosta, jossa puhuttiin valheellisesti mainitusta koulusta ja opettajasta.
Keminkylän kansakoulu alkoi toimintansa v. 1902, etupäässä ylioppilas K. Savukosken toimesta. Opettajaksi valittiin Salmo Palo Karungista. Minkälaiset pätevyystodistukset hänellä lienee, en varmasti tiedä, sillä niitä ei ole puheena olevan koulun arkistossa yhtään. Itse on hän sanonut käyneensä kansakoulun ja kansanopiston sekä aikoneensa käydä vielä muitakin kouluja (mm. karjanhoitokoulun), mutta ovät jääneet alussa kesken, syystä tai toisesta. Väliaikaisena, syrjäyttäen monta seminaaria, jopa kolmekin luokkaa käynnyttä, hoiti Palo virkaansa neljä vuotta, huolimatta niistä muistutuksista, joita kouluylihallitus kirjeissään kansakoulun johtokunnalle tällaisista tapauksista antaa. Kouluun on kirjattu matrikkelikirjan mukaan 36 oppilasta, joista 12 poikaa ja 24 tyttöä. Oppilaiden ikä ei ollut 9:stä 18 ikävuosien välillä niinkuin mainitussa kirjoituksessa sanotaan, vaan 8-17. Pojista on neljän vuoden kuluessa saanut yksi alennetulla ahkeruusnumerolla ja muutenkin noin keskinkertaisen päästötodistuksen, kaksi on jäänyt uudelle opettajalle, toiset eronneet ennemmin tai myöhemmin syystä tai toisesta. Tytöistä on 15 saanut päästötodistuksen, yksi jäänyt uudelle opettajalle, muiden käynyt samoin kuin yhdeksän pojankin. V. 1903 on kouluun kirjoitettu uusia oppilaita 6. Näistä on saanut kaksi päästötodistuksen, kaksi eronnut, kaksi jäänyt uudelle opettajalle. V. 1904 on kouluun kirjoitettu uusia oppilaita 5, joista yksi on eronnut ja muut tulleet uudelle opettajalle. V. 1905 ei ole kirjotettu enää yhtään uutta oppilasta omasta koulupiiristä; yksi tuotiin muualta, mutta erosi seuraavana keväänä.
Sitten mainittu kirjottaja sanoo, että
kaikki lapset kävivät koulua 9:n ja 18 ikävuoden väliltä, mutta
tämäkin on selvä valhe, sen ikäsistä lapsista ei ole käynyt
puoletkaan kansakoulua, kun kaikki koulun piirin lapset otetaan
huomioon.
Uuden opettajan aikana tuli lapsia
kouluun 16, joista 6 uutta, loput ennen jo käyneitä. Yksi erosi
rippikoulun takia, neljä sai päästötodistuksen, muut sirrettiin
osastolta toiselle, jos kohta muutamat ehdoilla. Uudet oppilaat
tulivat kaikki viime syksynä kouluun. Yhtä oppilasta, joka tuli
kevätlukukaudeksi, ei opettaja voinut enää varsinaiseksi
oppilaaksi ottaa, vaan antoi hänen olla koulussa ylimääräisenä.
Huomattava on, että uusi opettaja astui virkaansa 1. elok. 1906 eikä
1908 niinkuin mainitussa kirjoituksessa sanotaan. v. 1907 tuli
kouluun 7 uutta oppilasta, joista kahta ei ole vielä merkitty
varsinaiseksi oppilaaksi. Kaikkiaan on lapsia käynyt koulussa viime
syksynä 15. Mitä lapsien osaamiseen tutkinnossa tulee, niin ei se
oikein loistavaa ollutkaan, mutta ei erittäin huonoakaan, muutamat
oppilaat kuitenkin osasivat jokseenkin hyvin sen oppimäärän, mitä
heidän luettavanaan oli ollut. Neljäs-osastolaiset olivat kaikki
osastoille jääneitä ja ennen käyneet jo neljä vuotta, niin ettei
suinkaan sellaisista voi erinomaisia saadakaan yhtenä lukuvuotena.
Mutta kuitenkin siksi edistyneitä olivat, että heille sen tahansa
oikea arvostelija olisi päästötodistuksen antanut.
Mitä lasten apurahoihin tulee, niin ne
on rahastonhoitaja jakanut yksinään. Opettajalle ei ole näytetty
rahoja eikä minkäänlaisia laskuja kenelle on annettu ja minkä
verran. Kerran johtokunnan kokouksessa esitettiin muutamille
oppilaille apurahoja, mutta ovatko tulleet niitä saaneeksi, ei
opettaja tiedä.
Mitä opettajan muistamattomuuteen ja
erehtyväisyyteen tulee, niin niistä puhuvat parhaiten kouluista
saadut päästötodistukset, joita on useita varustettuna ensimmäisen
palkinnon arvonumeroilla ja saatu miehiltä, jotka mykyäänkin ovat
opettajina Suomen korkeimmassa oppilaitoksessa, ja niiden lisäksi
päästötodistus seminaarista varustettuna samoin hyvillä oppi- ja
opetusnumeroilla. Täällä en ole tietääkseni sairastanut enkä
muutenkaan menetellyt siten, että olisin muistoani vähentänyt
huomattavasti. Kaikkia asioita en voi muistaa enkä olla aivan
erehtymätön, niinkuin varmaankin on mainittu kirjoittaja edeltäpäin
luullut ja niinkuin eräs mies, entisen johtokunnan esimiehen
talossa, sanoikin: ”opettajan pitää kaikkia osata”.
Niitä outoja ja kummallisia tapoja,
jotka kirjoittajasta ovat niin ihmeellisiä, tulen vast´edeskin
käyttämään; otan lakin tai hatun päästäni pois, kun tulen
huoneeseen jossa ihmiset asuvat . Sanon hyvää huomenta, hyvää
päivää tai iltaa, kuinka aika kulloinkin on sekä istun tuolille
enkä milloinkaan lattialle. Tällaisia ja monia muita
ihmeellisyyksiä noudatan vastaisuudessakin sekä neuvon vielä
oppilaillenikin.
Sanomalehtiä kyllä tulee useita,
mutta ne ovat alkaneet paikkakunnalle levitä ylioppilas K.
Savukosken toimesta parhaastaan.
Jo kansakoululasten koulunkäynnistä
näkyy kuinka hyvästi entinen opettaja, joka nyt vielä on
työmiehenä entisen johtokunnan esimiehen talossa, tahtoi todellakin
lasten ja nuorison etua valvoa, mutta vielä selvemmäksi tulee se
seuraavasta tapauksesta: uusi opettaja alkoi pitää iltakoulua,
jossa opetettiin aikuisille kirjoitusta, luvunlaskua ja välistä
lukemistakin. Oppilaiden joukossa oli muuan noin 20-vuotias tyttökin
erittäin opinhaluinen. Kun entisen johtokunnan esimiehen talossa
kuultiin, että köyhän talon tyttö rupeää opiskelemaan, niin
silloin nostettiin siitä aika meteli, ja pian tuli entinen opettaja
hakemaan tytön heille palvelukseen. Tytön täytyi mennä vastoin
tahtoaan, kun opettaja häntä kädestä kädestä veti alkuun ,
niinkuin tyttö itse sanoi. Piikana ollessa ei hänellä ollut
puhumistakaan mistään opinharjoituksista, niinkuin on aijottukin.
Mutta noin parin kuukauden päästä tyttö tulee pois kehutusta
koulusta, kuten isäntä ja muut väet olivat sitä alussa
oppilaalleen kiitelleet, eikä luvannut enään takaisin mennä.
Pilkasta ja naurusta huolimatta, jota kylässä hänen osakseen
kyllin tuli, rupesi hän taas opinnoitaan jatkamaan ja edistyi niin,
että pääsi kesällä Sääksmäelle puutarha- ja talouskouluun,
suoritti ne kummatkin täydellisesti ja vielä kansakoulukurssin. Nyt
on hän Ruonalla karjakko- ja meijerikoulussa. Jos olisi piikana,
niinkuin entinen opettaja tahtoi, niin varmaankin olisi tullut iso
vahinko tytölle itselle ja yhteiskunnalle. Samaan suuntaan on ollut
taistelua niidenkin kanssa, jotka ovat muihin oppipaikkoihin menneet.
Ylioppilas K. Savukosken ja nykysen opettajan kehotuksesta ovat
Keminkylän nuoret parhaastaan lähteneet muualle tietoja ja
sivistystä ammentamaan
Keminkylässä 3 päivänä tammik. 1908 - Opettaja
Keminkylässä 3 päivänä tammik. 1908 - Opettaja
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti