13.5.2025

WSOY Uusi Pikkujättiläinen - vuodelta 1988

 s. 391
"...Maamme on väestöltään sangen yhteneväinen. Kansallisia vähemmistöjä ovat oikeastaan vain saamelaiset ja mustalaiset. Näihin ryhmiin kuuluu ainoastaan noin 0,2% väestöstä.

Saamelaisasutus on keskittynyt neljään pohjoisimpaan kuntaan: Enontekiölle, Inariin, Utsjoelle ja Sodankylään. Saamelaiset olivat Suomen varsinaista alkuperäisväestöä, joka suomalaisasutuksen edetessä joutui vetäytymään yhä pohjoisemmaksi ja josta osa sulautui suomalaisiin. Nykyisin saamelaisia on noin 4000, mutta enemmistönä he ovat ainoastaan Utsjoen kunnassa. Saamelaisten etuja valvoo Suomessa saamelaisvaltuuskunta, joka valittiin ensimmäisen kerran 1975. ..."

s. 692
Saamen kieli
"Pohjoismaiden vanhin tunnettu kieli on saamen eli lapin kieli. Sitä puhutaan nykyään 100-150km leveällä, Pohjoisen Jäämeren rannikkoa myötäilevällä kaarenmuotoisella kaistalla, joka ulottuu Keski-Skandinaviasta Härjedalenin seudulta yli Pohjois-Norjan, -Ruotsin ja -Suomen Kuolan niemimaan itärannikolle. Saamelaisten lukumäärä on 50 000-70 000 sen mukaan, kuka katsotaan saamelaiseksi. Kaikki heistä eivät puhu saamea. Suomessa saamelaisia arvioidaan olevan noin 4000, Ruotsissa 17 000-20 000, Norjassa 25 000-40 000 ja Neuvostoliitossa 2000.

Saamen kielen murteet voidaan jakaa kolmeen pääryhmään:
1. etelämurteet; Ruotsin ja Norjan keskiosissa
2. keskimurteet; Pohjois-Ruotsissa, -Norjassa, ja Suomen Enontekiön, Utsjoen ja Inarin kunnissa sekä Sodankylän pohjoisimmissa osissa
3. itämurteet; Inarissa ja Kuolan niemimaalla

Jokaisessa murreryhmässä on useita alamurteita, jotka saattavat poiketa toisistaan melkoisesti. Kauempana toisistaan puhuttavien murteiden erot voivat olla niin suuret, ettei yhden taitaja ymmärrä ensi kuulemalta toista. Suomessa Enontekiön saamen ja Sevettijärven kolttasaamen ero on suunnilleen yhtä suuri kuin suomen ja viron välinen.

Monet kielitieteilijät puhuvatkin mieluummin saamelaiskielistä, joita lasketaan olevan kuusi, kuin saamelaismurteista. Kaikkia kuutta saamelaiskieltä käytetään nykyään myös kirjallisesti, ja niitä vastaavat kirjakielet ovat eteläsaamen, luulajansaamen, pohjoissaamen, inarinsaamen, koltansaamen ja kuolansaamen kirjakieli. Eniten viljelty ja suurimman kielenkäyttäjämäärän kattava on pohjoissaamen kirjakieli, jolla ilmestyy vuosittain useita julkaisuja, kaunokirjallisuutta, yleistajuista tietokirjallisuutta, koulukirjoja ja lehtiä.

Vuodesta 1978 alkaen on Suomessa, Ruotsissa ja Norjassa pyritty yhdenmukaiseen pohjoissaamen oikeinkirjoitukseen. vuodesta 1934 ilmestynyt saamenkielinen lehti Sapmelas on pääasiallisesti pohjoissaamenkielinen, mutta julkaisee jonkin verran myös inarin- ja koltansaamenkielisiä kirjoituksia. Suomen Lapin kouluissa on saamelaislapsille järjestetty äidinkielen opetusta pohjois-, koltan- ja inarinsaameksi. Parhaalla tolalla on pohjoissaamen opetus, jolla on myös on pisimmät perinteet. ..."

4.5.2025

Kaunis Maailma - Maapallon maisemien ja kulttuurin värikuvasto - osa 1: Eurooppa 1 - WSOY - vuodelta 1966

s. 352
Lappalaiset (Ruotsin osio kirjassa)
Tästä muinaisesta kansasta kiertelee monia tarinoita. Kauan arveltiin sen olevan mongolista alkuperää , mutta nykyään arvovaltaiset tiedemiehet ovat sitä mieltä että lappalaisten alkukehto on sijainnut jossain Keski-Euroopassa ja että he ovat sieltä vaeltaneet Skandinaviaan tuhansia vuosia sitten. Tämän kansan talous perustuu poronhoitoon. Puolikesy poro on ainoa kotieläin, joka kykenee hankkimaan ravintonsa näiltä laihan ja niukan kasvillisuuden mailta. Lappalaiset eivät ole paimentolaisia yksinomaan vaellusviettinsä vuoksi, vaan siksi, että heidän on pakko seurata porolaumoja laitumelta toiselle. Lappalaisten kulttuuri ei ole niin alhainen, kuin ensi näkemältä saattaisi luulla, vaan pikemminkin varsin kehittynyt, todellakin ainoalaatuinen elämänmuoto, jonka varassa on kestettävä lohduttomalta tuntuvan pohjoisen luonnon koko ankaruus.

s. 400-401
Lappi ja lappalaiset
Kun suomalainen joutuu keskustelemaan ulkomaalaisen kanssa, ottaa tämä pian puheeksi Lapin ja lappalaiset. Siinä määrin ovat matkailumainosten värikkäät Lapin-kuvat antaneet leimaa koko Suomelle. Jo 1600-luvulta lähtien ovat ulkomaalaiset matkailijat vierailleet Lapissa ja kertoneet tämän maanäären merkillisyyksistä. Eteläisten maiden tiedemiehet, diplomaatit ja maankiertäjät ovat tehneet Lapin ja varsinkin Tornionjoen varren suuressa maailmassa ehkä tunnetuimmaksi kuin muun Suomen.

Lappi merkitsee etelämaalaiselle Euroopan viimeistä eksoottista kolkkaa. Jo vanhoissa tarinoissa kerrottiin, miten hurjat miehet kiitivät nietosten yli hirvensukuisten eläinten vetämissä pulkissa. Noin kolmesataa vuotta sitten italialainen pappismies Francesco Negri kertoi eurooppalaiselle yleisölle näkemästään ihmeestä, miten Lapin miehet liikkuivat nopeasti lumessa kahden laudan avulla. Hän on ilmeisesti ensimmäinen ulkomaalainen hiihtoreportteri.

Lapissa on sinertäviä tuntureita, luonnontilassa uinuvia metsiä ja ihmeellisiä eläimiä. Poronjäkälä peittää aluskasvillisuutena maan ja antaa sille pehmeän vaaleanharmaan sävyn. Syksyllä ruska-aikana on Lapin väriloisto satumainen. Kellastuneet lehdet helottavat uskomattoman monin vivahtein. Valaistus on Lapissa lumoava ja näköalat laajat.

Lappi on etelän asukkaille reuna-aluetta, mutta luonnontieteelliseltä kannalta se on paremmin tutkittu kuin maamme monet keski- ja eteläosat. Vaikka kenttätutkijat eivät olekaan runoilijoita, he ovat kuitenkin romantikkoja, joille mahtavat maisemat merkitsevät kiihoketta.

Mutta suurenmoiset maisemat eivät kuitenkaan sinänsä ole herättäneet muiden kiinnostusta Lappia kohtaan. Ne piirteet, jotka tavallisesti omistamme Lapin luonnolle, ilmenevät sittenkin selvemmin ja mahtavammalla tavalla naapurimaissa. Tunturit ovat korkeampia ja uljaampia Norjassa ja Ruotsissa. Jos kaipaamme yksinäisyyttä, voimme lähteä samoilemaan vaikkapa Pohjois-Karjalan suuriin metsiin tai meren äärelle. Keski-Suomessa on suurempia järviä kuin Inari. Mutta pohjoisessa on vähemmän ihmisiä ja harvemmassa asutusta. Lapissa on vielä sitä rauhaa, jota muualta Euroopasta emme enää löydä.

Lappi houkuttelee matkailijoita myös valoisilla kesäöillään. Aurinko ei painu taivaanrannan taakse Utsjoella 73 vuorokauden aikana ja Keski-Lapissakin on kahden kuukauden mittainen kesäpäivä. Mutta pimeä kaamosaika on pitkä. Utsjoella saadaan auringonnousua odottaa talvella 51 vuorokautta ja Keski-Lapissa runsaat kolme viikkoa. Inarinjärvi  luo jääpeitteensä vasta kesäkuun alussa, mutta joskus jäät voivat estää ranta-asukkaiden pääsyn juhannuskirkkoon.

Jos puhumme Lapista hallinnollisena kokonaisuutena, tarkoitamme lääniä, joka on suurempi kuin Sveitsi ja Tanska yhteensä. Tätä valtavaa aluetta asuu väestö, joka on vain kaksi viidesosaa Helsingin väestöstä. Lääninä Lappi käsittää noin 100 000 km2 metsää, rämettä, suota, järviä ja tuntureita. Tunturimaineestaan huolimatta Lappi on kuitenkin ensisijaisesti metsämaata. Se käsittää noin 15% Suomen metsistä, vaikkakaan ei Suomen metsävaroista, sillä puun kasvu on Lapissa hidas.

Lappalaiset on viety historian aikakirjoihin ennen suomalaisia. Roomalainen historioitsija Tacitus kertoo Germania-teoksessaan fenneistä, joilla hän tarkoittaa ilmeisesti lappalaisia. "Fenneille on ominaista hämmästyttävä raakuus ja iljettävä köyhyys. Heillä ei ole aseita, ei hevosia eikä asuntoa. Heidän ravintonaan ovat kasvit, vaatetuksenaan vuodat ja makuusijana maa."

Tällainen kuva oli lappalaisista kiirinyt ajanlaskumme alkuun mennessä silloisen maailman keskipisteeseen Roomaan. Lappalaiset lienevät alun perin olleet vähäinen kansanheimo, joka kivikaudella vaelteli Vienanmereltä Suomen rajoille ulottuvilla alueilla. Tuhatkunta vuotta ennen ajanlaskumme alkua he alkoivat siirtyä länttä ja pohjoista kohti. Pronssikaudella he joutuivat suomensukuisten kansojen kanssa niin läheiseen kosketukseen, että omaksuivat heiltä kielenkin. Aikojen kuluessa lappalaiset lienevät levittäytyneet melkein yli koko Suomenniemen. Kun suomalaiset siirtolaiset sitten rupesivat muuttamaan Suomenlahden eteläpuolelta Kristuksen syntymän jälkeisinä vuosisatoina, joutuivat lappalaiset vetäytymään vähitellen yhä kauemmas ja kauemmas pohjoiseen. Osa heistä sulautui uudisasukkaisiin. Mutta vielä myöhään uudella ajalla heitä on tavattu Keski-Suomesta ja Savosta. Kuusamossa sammui vanha paikallinen lapin murre vasta pari sataa vuotta sitten.

Ruumiinrakenteeltaan lappalaiset ovat Euroopan lyhytkasvuisinta kansaa. Vanhat hautalöydöt osoittavat, että heidän kokonsa on viimeisten vuosisatojen kuluessa melkoisesti kasvanut ja syynä siihen lienee ollut etupäässä sääriluun piteneminen.

"Luonteeltaan lappalainen on sopuisa, rauhaa rakastava", sanoo professori T.I. Itkonen, Lapin kulttuurin paras asiantuntija. "Perhe-elämä on mallikelpoista. Lapset käyttäytyvät siivosti eivätkä monesti tarvitse kuristusta. Vierasten läsnä ollessa kartetaan hellyyden osoituksia, paitsi pikkulapsia kohtaan. Outojen ihmisten seurassa lappalainen on juro, vähäpuheinen ja epäluuloinen. Kulkuteiden varsilla suhtaudutaan satunnaisiin matkustajiin viileästi; arvellaan että "antaa kulkijan tulla ja mennä, heistä ei ole väliä". Varovainen luonteenpiirre paljastaa kuitenkin väistyessään ystävällisen mielen. Tuttujen parissa lappalainen on vilkas ja puhelias, keskustelussa ilmenee välittömyyttä ja leikillisyyttä, pienimmätkin kuulumiset kerrotaan perin pohjin ja helposti nauretaan lähimmäisten kommelluksille, sillä sen pahempaa tarkoittamatta. Henkilöä, joka tietää kertoa uutisia, pidetään suuressa arvossa. Seurustelu on ylimmillään poronpykällystilaisuuksissa, joihin saapuu kymmeniä, jopa satoja ihmisiä tarkkaamaan tuhatpäisen lauman parissa häärääviä poromiehiä. Kun väsyttävän päivätyön jälkeen aitauksessa eli kaarteessa keräydytään iltapimeässä nuotioille, rakovalkeille ja tupasiin, niin kyllä kahvin, lihakeiton ja iloliemenkin voimalla kielenkantimet höltyvät. Siinä kerrotaan poromiesten elämyksiä ja muistellaan menneitä.

Lappalaisilla on tiedonhalua, nopea käsityskyky ja tarkka silmä tekemään havaintoja; kansakoulussa on lasten todettu menestyneen kohtalaisen hyvin. Suunnistamisvaisto ilmenee niin tarkkana, että tuskin kuulee lappalaisen eksyneen retkillään. Hän on vaatimaton, köyhänäkin osaansa tyytyväinen. Porolappalaisissa jotka ovat tottuneet riippumattomaan elämään ja avariin näköaloihin, havaitsee enemmän ryhtiä ja itsetuntoa kuin muissa: tämä johtuu siitäkin, että he poro-omaisuutensa turvin ovat yleensä varakkaita. Varsinaista säätyeroa ei esiinny, mutta rikkaus tuottaa omistajilleen arvovaltaa eikä köyhän nuorukaisen juuri kannata kosia varakasta neitoa. Kuitenkin rikas voi köyhtyä, ja palvelijan arvonanto kohota hänen palkkaporojensa karttuessa. Inarin kalastajien ja varsinkin kolttien keskuudessa on omaisuus jakautunut verraten tasaisesti, joten kaikki ovat yhteiskunnallisesti samanarvoisia, ja palvelijoita kohdellaan koko Lapissa melkeinpä perheenjäseninä. Lappalainen on luonteeltaan vanhoillinen; mikä on soveltunut esi-isille, kelpaa hänellekin. Rikoksista ovat muut harvinaisia, paitsi porovarkaudet. Inarilaisista kerrottiin 1800-luvun alussa, että tuomari kävi heidän talvikylässään vain joka toisena vuonna eikä oikeusjuttuja silloinkaan esiintynyt, sillä he ratkaisivat riita-asiansa "kotakäräjillään". Lappalaisten luonteen varjopuolia ovat alttius väkijuomiin ja usein ilmenevä saamattomuus."

Poroa on käytetty vetoeläimenä ilmeisesti jo ajanlaskuamme edeltäneenä aikana, mutta poronhoito elinkeinona ei sen sijaan ole kovin vanha. Vielä 1600-luvun asiakirjat eivät kerro ainoastakaan suuresta poronomistajasta, mutta sataa vuotta myöhemmin tilanne on jo toinen. Suurimittainen poronhoito on tosin ollut vain pienen osan elinkeinona, mutta sen harjoittajat ovatkin usein keränneet huomattavan varallisuuden ja saavuttaneet melkein ylimyksellisen aseman. Lisäksi on aina ollut kalastusta harjoittavia ja myös karjanhoidosta eläviä lappalaisia, mutta he ovat tavallisesti jääneet tunturilappalaisia köyhemmiksi. 

Paimentolaisperhe tarvitsee toimeentuloaan varten vähintään kolmisatapäisen poroelon. Vuosittain tästä määrästä käytetään noin 40 eläintä ruuaksi ja kymmenkunta myydään teuraaksi. Laumasta katoaa vuoden mittaan ehkäpä parikymmentä poroa petojen, varkaiden, tautien ja tapaturmien vuoksi. Mutta kun normaalioloissa vastaavana aikana syntyy satakunta vasaa, on vuotuinen lisäys sentään noin 30 poroa. Pankkikieltä käyttääksemme lappalainen saa kapitaalistaan noin kymmenen prosentin koron.

Porolappalaiset ovat liikkeellä kautta vuoden ja oleskelevat yhdessä paikassa vain niin kauan, kuin porolaidunta riittää. Jutaminen on hyvin rasittavaa. Perheellä voi olla neljäkin asuinpaikkaa, yksi kutakin vuodenaikaa varten.

Kun poronhoitovuosi syksyllä alkaa, kulkevat laumat aukeille yläville tunturimaille. Tälle ajankohdalle sattuu porojen kiima eli rykimä. Talveksi matkataan etelään metsäalueille ja kun toukokuussa joutuu vaadinten poikima-aika, noustaan jälleen pälvisille selänteille. Keväällä ennen lumen sulamista porot ovat vapaina ja ne vasikoivat omissa oloissaan paimentamattomina. Porot osaavat tavallisesti vaistonsa varassa hakeutua kesäalueilleen, jossa ne ovat tottuneet synnyttämään. Vasomisen jälkeen porot ovat vapaina aina juhannuksen tienoille, jolloin sääsket ja kuumuus ajavat ne tuulisille soille ja vaarojen selänteille. Sääski on erinomainen renki, koska se kerää porot tiettyihin paikkoihin, vuomiin eli laajoille tunturisoille, josta poromies voi ne sitten hakea.

Tämän jälkeen porot ajetaan poroaitoihin eli kaarteisiin, joissa vasat merkitään. Korvaan tehtävän omistajamerkin väärentäminen rangaistaan Suomessa virallisen asiakirjan väärentämisenä. Sitten porot ovat syksyyn asti vapaina, jolloin niitä taas aletaan koota metsistä. Porokoira on lappalaisen erinomainen avustaja. Se on pitkä- ja tummakarvainen, tavallisesti pystykorva. Viidensadan poron tokkaa varten viisi-kuusi koiraa. Poroerotuksissa porot luetaan ja erotetaan omistajansa mukaan lopputalven paimennusta varten. Poroerotuksissa elikoita myös myydään ja teurastetaan, ja tämä suuri sadonkorjuujuhla päättyy rehevään ilonpitoon.

Porosta lappalainen saa melkein kaiken tarvitsemansa. Poro antaa lihaa ja maitoa. Muinoin tehtiin pukukin poronnahasta ja vieläkin lappalaisen talvitamineihin kuuluu mekkomainen peski. Salvetut härät ovat heidän juhtiaan. Poronnahka antaa myös suojan kodassa eläville. Tällainen pyöreä kota on liikkuvan miehen asuntona sangen tarkoituksenmukainen rakennus. Paikasta toiseen muutettaessa sen saattaa huoletta jättää tai helposti purkaa. Kota tarjoaa tehokkaan suojan nuotiolle ja sen ympärillä nukkuville. Savuaukko antaa samalla valoa. Muotonsa puolesta kota palautuu mahdollisesti kivikauteen saakka. Arkkitehdit arvelevat, että antiikin pyörötemppeli on kehittynyt vastaavanlaisesta nuotiota suojanneesta majasta. vielä nytkin Rooman ympäristön paimenet majailevat samantapaisissa, tosin tavallisesti oljesta kyhätyissä asumuksissa.

Maat ja kansat - Otavan maantieteellinen tietosanakirja - osa 4 - vuodelta 1977


s. 1528 
Saamelaiset eli lappalaiset ovat Pohjois-Euroopan arktisilla alueilla, Fennoskandian pohjoisosassa asuva kansa, alueen vanhinta tunnettua väestöä. Oma kieli ja kulttuuriperinne tekevät saamelaisista erillisen kansanryhmän. Saamelaiseksi lukeudutaan yleensä syntyperän, kielen ja Ruotsissa myös poronhoitoon oikeuttavan perimyksen nojalla. Kansan nimi pohjautuu omakieliseen termiin. Arviot kansan kokonaismäärästä vaihtelevat eri maissa käytettyjen erilaisten saamelaisuusmääritelmien vuoksi 35 000 ja 50 000 välillä. Suomen Lapissa saamelaisia on Enontekiöllä, Inarissa, Utsjoella ja Sodankylän pohjoisosissa. Vuoden 1970 väestönlaskennassa saamelaisiksi luettavia henkilöitä oli Suomessa 4409. Suomen saamelaiset jakautuvat kielellisesti kolmeen ja uskonnoltaan kahteen ryhmään. Pohjoissaamea puhuvat ovat suurin ryhmä, inarinsaamea ja koltansaamea puhuvat muodostavat yhtä suuret ryhmät, yhteensä noin 40% saamelaisista. Koltat ovat ortodokseja, muut saamelaiset luterilaisia. Noin 35% ammatissa toimivista saamelaisista harjoittaa poronhoitoa, muut saamelaiset ovat joko maa- ja metsätalouden tai palveluelinkeinojen harjoittajia.

Saamelaisten kansanpuku lapintakkeineen on nykyisin jäämässä juhla-asun tai kansallispuvun asemaan. Puvun malli vaihtelee alueittain paljon, värikkäin lapintakki ja neljäntuulenlakki on Enontekiön ja Norjan Kautokeinon saamelaisilla.

Ensimmäisenä historiallisena tietona saamelaisista pidetään Tacituksen kertomusta fenneistä (n. vuonna 98). Prokopioksen ja Jordaneksen ajoista lähtien (500-luvun puolivälissä) puhutaan "hiihtofinneistä" (skrithifinoi, screcefennae), jotka harjoittivat metsästystä ja kalastusta. Ennen 1000-lukua saamelaiset alkoivat hoitaa porolaumojaan; poro lienee kesytetty jo ajanlaskumme alussa. Suuret porokarjat olivat kuitenkin harvinaisia vielä keskiajalla. Vasta keskiajan lopussa suurimittainen porotalous alkoi levitä. Tämän myötä levisi myös nomadismi, tapa liikkua porolaumojen kera.

s. 1697-1698
Suomi - Väestö ja asutus
Erämaat asutetaan

Suomen asuttaminen alkoi pian jääkauden jälkeen. Vanhimmat asutukseen viittaavat arkeologiset löydöt ovat ajalta 7500 eKr. Varsin kauan maassa harjoitettiin vain pyyntielinkeinoja ja asutus pysyi harvana. Vielä 1200-luvun alussa vakinaista asutusta oli vain pienessä osassa Suomea. Se keskittyi tuolloin Ahvenanmaalle (ruotsalaiset), Varsinais-Suomeen (varsinaissuomalaiset) ja Satakuntaan sekä sieltä työntyvänä kiilana Hämeeseen (hämäläiset). Suomenniemen kolmas heimo, karjalaiset, asutti lähinnä Laatokan rantoja. Irrallisia asutussaarekkeita löytyi myös Päijänteen rannoilta ja Savosta. Muualla Suomenniemellä vaelteli saamelaisia poroineen. Asutuksen virta suuntautui yleensä etelästä pohjoiseen ja samoin lännestä itään.

Keskiajan kuluessa maatalouteen perustuva asutus vahvistui ja laajeni voimakkaasti. Asutussaarekkeiden väliin jääneet eteläisen Suomen saloseudut alkoivat täyttyä vähitellen. 1560-luku on varhaisin ajankohta, josta on säilynyt riittävästi lähteitä koko Suomen asutuksen yhtenäiselle kartoittamiselle. Kyliä ja yksinäistaloja oli tuolloin n. 7500, niistä Varsinais-Suomessa lähes kolmannes. Asutus oli edelleenkin keskittynyt erityisesti Etelä- ja Lounais-Suomen rannikoille ja Ahvenanmaalle, Keski-Suomen järvialueelle sekä Pohjanmaan jokivarsille. Vain näille alueille oli kehittynyt varsinaisia kyliä, joista pääosa oli kuitenkin pieniä, alle kymmenen taloa käsittäviä rykelmiä. Kaupunkeja oli kahdeksan. Vantaanjoen suussa eli kuninkaan mahtikäskyllä syntynyt kitulias Helsinki toista vuosikymmentään. Muut Suomen kaupungit olivat Turku, Naantali, Rauma, Pori, Tammisaari, Porvoo ja Viipuri. Koko maan asukasluku lienee tuolloin ollut vain 300 000 henkeä.

Suomen erämaiden asuttaminen häiriytyi pahoin vuosina 1570-95 Venäjää vastaan käydystä 25-vuotisesta sodasta. Tuolloin tuhoutui esimerkiksi Oulujärven ympäristöön syntynyt asutus lähes kokonaan. 1630-luvulle mentäessä asutus oli kuitenkin taas edennyt pohjoiseen, kunnes se alkoi kruunun tukemana 1670-luvun lopulta lähtien tunkeutua Lappiin metsäsaamelaisten asuttamille alueille. Esimerkiksi Kuusamossa saamelaiset jäivät pian pieneksi vähemmistöksi ja suomalaistuivat melko nopeasti. Pohjoisempana suomalaistuminen kävi hitaammin.

Suomen väkiluku ylitti 500 000 hengen rajan 1690-luvun keskivaiheilla. Vuosien 1696-97 suuri nälänhätä aiheutti kuitenkin taantumisen, noin 27% Suomen väestöstä kuoli. Isonvihan jälkeen asutus alkoi jälleen lisääntyä harvaan asutuilla seuduilla. Myös Lapissa suomalaisasutus eteni vielä jäljellä oleville metsäalueille niin, että ennen 1700-luvun loppua saavutettiin Salla ja Inari. Vain Utsjoen, Enontekiön ja Inarin tunturialueet jäivät saamelaisten haltuun. Noin vuonna 1810 Suomen väestö ylitti jo niukasti miljoonan asukkaan rajan. Väestön alueellinen jakautuminen muistutti jo yleispiirteiltään tämänhetkistä tilannetta. Koko Suomen hallinnollinen alue oli joutunut kiinteän asutuksen piiriin.

Autonomian ja itsenäisyyden aikana asutus lisääntyi ensin lähinnä maatalousasutuksen laajenemisena, mutta viime vaiheessa pääasiallisesti kaupunkielinkeinojen piirissä. Toisen maailmansodan jälkiseuraukset olivat Suomen asutukselle erittäin merkityksellisiä. Neuvostoliitolle luovutetuilta alueilta, jotka käsittivät mm. 12% maan silloisesta viljelyalasta, siirtyi ja asutettiin muualle Suomeen lähes puoli miljoonaa asukasta. 

Suomen asutustoimintaa voidaan yksityiskohtaisemmin seurata mm. tarkastelemalla asutusta kulloinkin vallinneiden maanjakojärjestelmien ja asutuslakien valossa.

s. 1706
Saamelaiset eli lappalaiset ovat kansa, jolla on oma kielensä ja kansanperinteensä. He ovat olleet Suomenniemen varsinaisia alkuasukkaita. Ajanlaskun alussa saamelaiset olivat levittäytyneet harvalukuisena metsästäjä- ja keräilijäkansana yli koko Suomen. Suomalaisasutuksen edetessä saamelaiset joutuivat väistymään yhä pohjoisemmaksi osan sulautuessa tulokkaisiin. 1400-luvulla saamelaisia asui yhä Keski-Suomen erämaissa ja Savossa vielä parisataa vuotta myöhemminkin.

Suomen puolella asuvien saamelaisten lukumäärä on tätä nykyä 3000-4500. Lukumäärä vaihtelee sen mukaan, miten saamelaisuus määritellään. Suomen saamelaisista asuu 90% Enontekiöllä, Inarissa, Utsjoella ja Sodankylän pohjoisosissa. Utsjoki on Suomen ainoa kunta, missä saamelaiset muodostavat enemmistön (vuonna 1970 75%). Inarissakin saamelaiset olivat enemmistönä vuoteen 1910 saakka. Saamelaisten osuus on kuitenkin vähentynyt (vuonna 1970 enää 30%), koska Ivalon ja Inarin keskuksiin on muuttanut suomalaisväestöä. Tärkeitä saamelaiskyliä Inarin kunnassa ovat Kuttura, Lisma, Menesjärvi, Angeli, Iijärvi sekä kolttasaamelaiskylät Sevettijärvi ja Sarmijärvi. Enontekiöllä on saamelaisväestön osuus pysynyt ainakin sata vuotta jokseenkin samana (vuonna 1970 17,1%). Huomattavia saamelaiskyliä täällä ovat Palojärvi, Näkkälä ja Kuttanen. Sodankylän saamelaiskyliä ovat Vuotso ja Purnumukka. Koko saamelaisalueella on suomalaisväestö kuitenkin enemmistönä suurimmissa taajamissa Utsjoen kirkonkylää lukuunottamatta. Sen sijaan monissa pienkylissä elää vain saamelaisia.

Saamelaisalueen suurimmissa keskuksissa saamelaislapset oppivat yleensä luontaisesti suomenkielen. Suurimmassa osassa Utsjoen kuntaa, Sevettijärvellä ja pienissä saamelaiskylissä lapset sen sijaan oppivat ensisijaisesti saamenkielen.

Saamelaiset liitetään yleensä poronhoitoon. Vuonna 1970 oli poronhoito kuitenkin ammattina enää vajaalla puolella (49,5%) saamelaisperheiden päämiehistä. Saamelaiset ovat enenevässä määrin omaksuneet suomalaisten ammatteja. Vuonna 1970 päämiehistä 20,7% oli maanviljelijöitä. Siirtyminen perinnäisistä ammateista vähentää saamelaisväestön omaleimaisuutta, jota yritetään vaalia yli valtakunnan rajojen. Norjassa ja Ruotsissa on nimittäin huomattavasti suurempi saamelaisväestö kuin Suomessa ja Neuvostoliitossakin heitä on lähes kaksi tuhatta. Saamelaisten kokonaismäärä näissä neljässä maassa lienee noin 35 000.

12.1.2025

KIRJA: Tuure Neitola - Sompion suomalaiset partisaanit 2024 (243s.)


Pitkästä aikaa kirja jonka ilmestymistä jota vähän jopa odotin, tutkimistani suvuista on paljon kuljettu Venäjän puolella kaikenlaisissa tarkoituksissa ja ihmisiä on hävinnyt sille tielleen. Tässä kirjassa on perehdytty 5.4.1932 Lokasta lähteneeseen 16 hengen ryhmään mutta kirjasta löytää mainintoja myös aiemmin lähteneistä. Moneen kysymykseen olen saanut vastauksen mutta tukku uusia on syntynyt sitä myöten. 

Mitään varsinaisesti uutta partisaanitoiminnasta kirja ei tuonut, sota-ajan kokeneet tiesivät että vastapuolella on tuttuja ja heitä on autettu salassa ja "avoimesti". Olen kuullut muutamien vanhempien ihmisten kokeneen kirjan jälkeen häpeää suvustaan mutta heille sanottakoon että nämä eivät ole teidän syntejä. Ajat oli mitä oli, tilanne rajan takana oli "sinusta tulee partisaani tai koko perheesi lahdataan" tai henkilö oli idealogialtaan niin punainen että piti oikeana saattaa rajan takana asuvat oikealle tielle. Kuten kirjassakin tuodaan esille osalla saattoi olla niin kovasti vaikutusvaltaa että sillä pelastui osa erämaan kylistä ja yksinäisistä taloista minkäänlaisilta harmeilta. 

Kuten edellisessä kirjassaan Partisaanisota tässäkin on luvattu nimiä, mutta se tosiaan on vain nimilista. Näistä henkilöistä kyllä kaipaa sellaista matrikkeli tason tietoa. Harmi että Venäjällä loikattiin tietojen avoimuuden kanssa 50 vuotta taaksepäin ja kaikkia viime sotien aikaisia tapahtumia ei keritty selvittämään. Tai edes kaikkia niihin osallistuneita ihmisiä. Totuus se on rumakin totuus.

Kirjassa oli viitattu Taisto Huuskosen Laps Suomen (1980) kirjaan, se jotenkin tuntui houkuttelevalta ja kun sen sai antikvariaatista muutamalla eurolla niin nyt se odottaa yöpöydällä vuoroaan tulla luetuksi.  

13.7.2024

KIRJA: Andreas Alarieston Lapinkuvat (1976) ja Lisälehdet Andreas Alarieston Lapinkuviin (1978)

 


Olen hanakka kirppisharakka, sieltä tulee haalittua kaikenlaista kirjallisuutta ja Lappi-tavaraa kotiin. Ehkä se on jotain alitajuista koti-ikävän liennytystä kun ei täällä betoniviidakossa muuten pääse tuttuihin asioihin käsiksi. Andreaksen kuvat on aina ollu mulle heikko kohta, ihan "muutaman" Arabia-lautasen olen raahannu kotia...

Nämä kirjat on siis löytö kirpparilta, yhteishintaan 18 euroa, hävettävä hinta jos kansipapereissa on muutama nirhauma... Kuvat ja Anten kielellä kirjoitetut tarinat on vaan niin hyviä ja omalla tavallaan hauskoja kuvauksia entisajan elämästä. Ja onhan tässä omakin lehmä ojassa, Ante oli kasvattina isän ukin kotona Lokassa äitinsä kuoleman jälkeen. Harmillisesti ensimmäisessä kirjassa kirjoitettuun pitkään esipuheeseen ei mahtunut oikeaa tietoa siitä miksi Anten isä häipyi Norjaan 15 vuodeksi. Mäkitalon Emilia kun ei ollut ainoa Hans-Petterille lapsia tehnyt. Hans-Petterin esikoinen on 1875 syntynyt Rosa Matilda jonka synnytti hänen kuulutettu morsiamensa Brita Maria Oinas Sattasesta. Sodankylän kirkonkirjojen mukaan pari kerettiin kuuluttaa kahdesti ennenkuin Hans-Petter häipyi Sompiosta. Brita Maria odotti Hans-Petteriä takaisin 11 vuotta ja lähti 1886 Rosan kanssa Norjaan. 1889 Brita Matilda on vihitty Neidenissä toisen miehen kanssa koska Hans-Petterillä oli ollut toinen vaimo. Rosa meni naimisiin 1897 Vesisaaressa Kostamo-nimisen miehen kanssa. Rosa kuoli 1908 kuudennen lapsensa synnytykseen. 

Tänä kesänä tuli myös korjattua sekin asia että tuli käytyä Sodankylässä Museo-Galleria Alariestossa. Olipa se kerrassaan "lapsi karkkikaupassa"-kokemus. Olisin niin halunnut kaikkea yhden kappaleen matkamuistohyllystä...

KIRJA: Päivi Anias - Kumpula, Kumpula, Kumpula

Kolmen sukupolven tarina alkaa Sodankylän Sattasesta ja hahmojen mukana kiertää lähes maailman. 173 sivuun on saatu tiivistettyä yllättävän paljon asiaa, ensimmäisestä maailman sodasta Euroopan parlamenttiin. Jonkin verran olin tämänkin kirjan sukuja tutkinut etukäteen joten ei ihan pystymettästä tarvinu lähteä selvittämään kirjan henkilöiden yhteyksiä itseen.

Frans Kumpulan osuus synnytti halun lähteä tutkimaan Ylivieskan seutuja, harmi että se vanha puukirkko tuhopoltettiin 2016. Jokusen kerran on tullu niillä seutuin käytyä ja miettiny evakkohommia mutta on näimmä aikasempaakin perua tienoolle.

Vote Kumpulan osuus oli traaginen, voimaannuttava, rohkaiseva. Sukulaisiaan ei aina voi valita. Onneksi Votelle kävi loppupeleissä hyvin elämässä. Vaikka teksti vaikuttaa välissä vahvasti poliittiselta niin tarina on kuitenkin elävästä ihmisestä, omakohtaistakin kokemusta vaikeasta pomosta on tullut itsellekin ja muutaman kuukauden hoidin myös työpaikkamme luottamusmiestointa. Ja jos jotakin ei jollekkin tapahdu ei myöskään voi kehittää tapoja välttää niitä tulevaisuudessa.

Jonkin verran odotin että kirjan nuorin polvi Miapetra olisi kertonut enemmän mutta toisaalta ymmärrettävää jos kokee vielä tässä reilun viijenkympin kohalla ettei mitään kerrottavaa ole, mutta jos kolmekymppiset julkaisee elämänkertoja on varmasti Miapetrallakin enemmän kertomuksia maailman turuilta...

31.1.2024

KIRJA: Maria Lähteenmäki - Jänkäjääkäreitä ja parakkipiikoja 1998

 


Sitä on tullu muutama viime sotia käsittelevä kirja tähän mennessä luettua ja tätä kirjaa on siteerattu todella paljon, kun tämä paikallisessa kirjastossa sitten osui silmiin niin oli helppo päätös ottaa luettavaksi. 

Tästäkin kirjasta löysin jonkinlaisia johtolankoja omiin sukututkimuksiin vaikka en niitä alunperin etsinytkään ja samaan aikaan kun kirja pyöri luettavana pöydällä sattui kirjoittaja kyselemään omista sukulaisistaan... Tämä kysymys oli helppo selvittää nykyaikana mutta vuonna 1998 on kirjaan lipsahtanu väärää tietoa ja sitä kautta virhe on päässyt kertaantumaan ympäri netin alustoja. Mutta virhe on nyt korjaantumassa ja tutkimukset jatkuu...

Tämän kirjan jälkeen ymmärsin paljon sota-ajan kokeneiden naisten elämästä. Rahalla saa ja hevosella pääsee. Kaikki tekivät mitä mielestään olivat kykeneviä tekemään. v. 1934 syntynyt mummoni Sattasessa oppi jonkinlaisen saksankielen kun äitinsä toimi saksalaisilla pyykkärinä.

Lähteenmäki kirjoittaa Pikku Rovaniemen evakkoleiristä Ruotsissa, se nousi isompiin otsikoihin vasta Vaietut arktiset sodat-minisarjan myötä vuonna 2022. Omakin isäni on elänyt ensimmäiset kuukautensa tuon leirin vaikutuspiirissä v. 1945.

Vaikka välissä tulee otettua tämmösiä "asian vierestä" kirjoja lukuun niin paljon saattaa tulla uutta tietoa, tiedon murusia tai omasta mielestä pulpahtaa esiin jotain aiemmin luettua tai kuultua. Välissä kyllä huomaan omaavani pitkät piuhat asioiden yhdistelyssä...